ولی امر

پایگاه تخصصی تحلیل و تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری

ولی امر

پایگاه تخصصی تحلیل و تبیین منظومه فکری مقام معظم رهبری

جدول تفکیکی باید ها در ادامه متن

 

1

بیانات در حرم مطهر رضوی

عنوان تحلیلی





2

بسم الله الرّحمن الرّحیم

 





21

قدر این{اشنایی کشور  با مردم‌سالاری و شرکت مردم در انتخاب صاحبان قدرت} را باید دانست.

باید





22

 من به شما جوانها و به همه عناصری که صاحب فکرند در سرتاسر کشور عرض میکنم: این نعمت بزرگ {حضور مردم}را ناسپاسی نکنیم؛

باید





42

 امّا امیدواریم اگر مطلبی هم ناگفته بماند، در گفتارهای صاحب‌نظران و دانایان جامعه که میفهمند سیاست جمهوری اسلامی، امروز چیست و چه‌کار دارد انجام میگیرد، برای افکار عمومی روشن بشود.

باید





103

 امّا دولت ـ به‌عنوان یک مسئول عمومی ـ نظارت میکند، هدایت میکند، کمک میکند. آن جایی که کسانی بخواهند سوء‌استفاده کنند و دست به فساد اقتصادی بزنند، جلوی آنها را میگیرد؛ آنجایی که کسانی احتیاج به کمک دارند، به آنها کمک میکند.

باید





104

 بنابراین آماده‌سازی شرایط،{اقتصاد مقاومتی} وظیفه‌ی دولت است؛ تسهیل میکند.

باید





175

چشممان به دست دشمن نباشد که کِی این تحریم را برمیدارد، کِی فلان نقطه را موافقت میکند؛ به درک! نگاه کنیم ببینیم خودمان چه‌کار میتوانیم بکنیم.

باید





179

{برای اینکه اقتصاد مقاومتی، تحقّق پیدا کند،}اوّلاً مسئولان باید از تولید ملّی حمایت کنند

باید





181

مسئولان باید از تولید ملّی حمایت کنند.

باید





182

 {حمایت از تولید ملی برای اقتصاد مقاومتی}چه‌جوری؟ یک جا که قانون لازم دارد، حمایت قانونی کنند؛

باید/سیاست





183

 {برای اقتصاد مقاومتی}یک جا که حمایت قضائی لازم است، انجام بگیرد؛ یک جا که حمایت اجرایی لازم است، باید تشویق کنند و کارهایی بکنند؛ باید این کارها انجام بگیرد.

باید/سیاست





185

{برای اینکه اقتصاد مقاومتی، تحقّق پیدا کند،}دوّم، صاحبان سرمایه و نیروی کار که تولیدگر هستند، آنها هم بایستی به تولید ملّی اهمّیّت بدهند؛

باید





190

 آن کسی که سرمایه‌گذاری میکند، سعی کند حدّاکثر استفاده از آن سرمایه انجام بگیرد؛ یعنی هزینه‌های تولید را کاهش بدهند؛

باید/سیاست





192

{برای اینکه اقتصاد مقاومتی، تحقّق پیدا کند،}سوّم، صاحبان سرمایه در کشور، فعّالیّت تولیدی را ترجیح بدهند بر فعّالیّتهای دیگر.

باید/سیاست





196

{برای اینکه اقتصاد مقاومتی، تحقّق پیدا کند،}بعدی، مردم در همه‌ی سطوح، تولید ملّی را ترویج کنند.

باید





197

 {ترویج تولید ملّی }یعنی چه؟ یعنی همین مطلبی که من دو سه سال قبل از این، در همین جا با اصرار فراوان گفتم، یک عدّه‌ای هم از مردم خوشبختانه عمل کردند، امّا همه باید عمل کنند و آن عبارت است از «مصرف تولیدات داخلی».

باید





204

 باید به این{خرید جنس داخلی} توجّه کرد؛

باید/سیاست





205

{ خرید جنس داخلی} این نقش همه‌ی مردم است.

باید





213

البتّه آنچه که ما عرض کردیم{در باب اقتصاد مقاومتی}، خلاصه‌ای بود از آنچه باید گفت؛ به‌عهده‌ی صاحب‌نظران است که تفصیلات اینها را عرض بکنند.

باید





230

 مسئولان فرهنگی، باید مراقب رخنه‌ی فرهنگی باشند؛

باید





232

 باید {مسئوالان فرهنگی نسبت به رخنه فرهنگی}حسّاس باشند، باید هشیار باشند

باید





243

 اگر چنانچه کسانی هستند در کشور که برای تیشه به ریشه‌ی ایمان جوانان زدن دارند تلاش میکنند، نمیشود این را تماشا کرد به‌عنوان اینکه این آزادی است.{مخاطب عمومی یا مسئول فرهنگی}

باید





245

{ نمیشود بی‌تفاوت نشست }اینکه ببینیم کسانی با استفاده‌ی از هنر، با استفاده‌ی از بیان، با استفاده‌ی از ابزارهای گوناگون، با استفاده‌ی از پول، راه مردم را بزنند، ایمان مردم را مورد تهاجم قرار بدهند، در فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم رخنه ایجاد کنند، ما بنشینیم تماشا کنیم و بگوییم که آزادی است

باید





253

 اگر یک کسی است که روح استقلال ملّی را نشانه میرود ـ الان هستند کسانی که صحبت استقلال که میشود، استقلال را مسخره میکنند، میگویند این عقب‌افتاد‌گی است، استقلال چیست ـ و میخواهد وابستگی را تئوریزه کند، استقلال را مسخره کند، دلهای جوانان را برای مستقل زیستن متزلزل کند، نمیشود در مقابل او بی‌تفاوت ماند؛ باید در مقابل او عکس‌العمل نشان داد.

باید





262

 آن ‌کسانی ‌که ملّت ایران را و ملّیّت ایرانی را و خلقیّات ایرانی را تحقیر میکنند؛ آ‌ن‌ کسانی ‌که مبانی اسلامی را در ذهنها متزلزل میکنند، آ‌ن ‌کسانی ‌که شعارهای اصلی انقلاب را مورد تعرّض جدّی قرار میدهند، آ‌ن ‌کسانی ‌که نهاد خانواده را بی‌ارزش جلوه میدهند و ازدواج را بی‌معنی وانمود میکنند ـ اینها امروز در جامعه‌ی ما هست؛ کسانی این کارها را دارند میکنند ـ آ‌ن ‌کسانی ‌که لذّت‌جویی را یک امر مطلوب و یک ارزش میدانند ــ لذّت؛ «اصالة‌اللّذّه» همان سوغات فرهنگ غربی است؛ هرچه موجب لذّت بشود؛ خب، یکی با اعتیاد لذّت میبرد، یکی با شهوات جنسی لذّت میبرد، یکی با کتک زدن این ‌و آن لذّت میبرد؛ هرچه مایه‌ی لذّت کسی باشد، این را مباح میدانند ـ کسانی‌ که این حرفها را ترویج میکنند، نمیشود در مقابل اینها بی‌تفاوت ماند.{باید بی تفاوت نبود}

باید





265

 کسانی اباحه‌گری را ترویج میکنند. دستگاهها باید احساس وظیفه کنند

باید





274

. دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور بایستی وظایف خودشان را در مقابل اینها انجام بدهند.

باید





277

 هر دوی اینها{وظایف در عرصه فرهنگ} باید انجام بگیرد؛هم وظایف ایجابی، هم وظایف دفاعی

باید





278

. دستگاههای تبلیغاتی کشور ما ــ چه آنهایی که مستقیماً مربوط به دولتند، چه آنهایی که مستقیم مربوط به دولت نیستند ــ از هوچی‌گری رسانه‌های بیگانه یا رسانه‌هایی که زبان بیگانه را در کام خودشان دارند، نباید بهراسند،

باید





279

{دستگاههای تبلیغاتی کشور ما}رفتارشان را با آنها تنظیم نباید بکنند؛

باید





282

 من میخواهم بگویم آن جوانهایی که در تهران، در شهرهای گوناگون، در استانهای مختلف، در خود مشهد، در بسیاری از شهرهای دیگر کار فرهنگی میکنند، با اراده‌ی خودشان، با انگیزه‌ی خودشان ـ کارهای بسیار خوبی هم از آنها ناشی شده است که از بعضی از آنها ما بحمدالله اطّلاع پیدا کردیم ـ کار را هرچه میتوانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند.

باید





287

علاوه‌ی بر اینها، مَراجع فرهنگی. مَراجع فرهنگی یعنی چه کسانی؟ یعنی علما، اساتید، روشنفکران انقلابی، هنرمندان متعهّد، اینها نگاه نقّادانه خودشان را نسبت به اوضاع فرهنگی کشور همچنان داشته باشند و تذکّر بدهند.

باید





289

 البتّه من در مورد تذکّرات، معتقدم باید با منطق محکم و با بیان روشن، نقطه نظرات صحیح را ارائه بدهند.

باید





292

با تهمت‌زنی و جنجال‌آفرینی، بنده موافق نیستم؛

باید





295

 با تکفیر کردن و متهم کردن این و آن، بنده موافق نیستم.

باید





298

{ مجموعه‌ی انقلابی کشور} نقاط ضعف را و نقاط منفی را به رخ ما مسئولین بکشانند.

باید