1
بیانات در حرم مطهر رضوی
2
بسم الله الرّحمن الرّحیم
9
این دو حادثهای{شرکت مردم در انتخابات و راهپیمایی 22 بهمن} که به معنای واقعی کلمه هر کدام یک رسانهی فراگیر از وضعیّت کشور ما و ملّت ما در مقابل لجنپراکنیهای مغرضانهی تبلیغات جهانی است،
باور
13
{اینکه تا امروز، نصاب شرکت مردم در انتخابات پایین نیفتاده است} این خیلی مهم است.
باور
17
معنای این شرکت وسیع مردم در انتخابات این است که مردمسالاری دینی در کشور تثبیت شده است؛
باورسازی
18
معنای آن این است که نظام جمهوری اسلامی توفیق یافته است که مردمسالاری را در کشور نهادینه کند
باور سازی
19
؛ این {که نظام جمهوری اسلامی توفیق یافته است که مردمسالاری را در کشور نهادینه کند}چیز کمی نیست.
باور سازی
24
. همچنین اینکه گاهی شنفته بشود که انتخابات کشور را به عدم سلامت نسبت میدهند ــ یعنی تکرار حرف دشمنان ملّت ایران ــ این هم ناسپاسی است
باور
25
{. همچنین اینکه گاهی شنفته بشود که انتخابات کشور را به عدم سلامت نسبت میدهند تکرار حرف دشمنان ملّت ایران است}
باور
26
مردمسالاری در کشور به یک جریان عادی تبدیل شده است؛
باور
27
{ مردمسالاری در کشور به یک جریان عادی تبدیل شده است؛ }لذاست مردم در سرتاسر کشور، در روستاها، در شهرها، خود را در مقابل صندوق رأی وظیفهدار میدانند، به صندوق رأی مراجعه میکنند؛ ۷۲ درصد رأی میدهند؛
باور
28
این{که مردم رای دادن را وظیفه میدانند} خیلی چیز مهمّی است؛
باور
35
علّت{حضور بالا در راهپیمایی} این بود که امسال عوامل مؤثّر در سیاستهای استکباری، لحنشان نسبت به ملّت ایران بیادبانهتر و توهینآمیزتر بود.
باور
36
چون در زمینهی مسائل هستهای مذاکرات انجام گرفته بود، سیاستمداران آمریکا اظهارِنظر کردند که معلوم میشود ملّت ایران از حرف خود برگشته است، از اصول خود صرفِنظر کرده است! با این زمینه، لحنشان نسبت به ملّت ایران، لحن بیادبانه و توهینآمیز بود؛ مردم اینها را شنیدند، دانستند.
باور
37
وقتی دشمن با چهرهی واقعی خود یا نزدیک به چهرهی واقعی خود در میدان حضور پیدا میکند، مردم انگیزه بیشتری و همّت بلندتری برای حضور پیدا میکنند؛
باور
38
مردم چون دیدند آمریکاییها نسبت به آنها بیادبی میکنند و نسبت میدهند که از نظام جدا شدهاند، خواستند در بیستودوّم بهمن نشان بدهند که نسبت به نظام اسلامی و جمهوری اسلامی و پرچم برافراشته اسلام با همهی وجود دلبستهاند.
باور
39
این{اینکه برای اثبات دلبسته بودن به نظام در راهپیمایی شرکت کردند} نشاندهندهی حسّاسیّت مردم ما و غیرت مردم ما در برابر دشمنی و شرارت دشمنان جمهوری اسلامی و دشمنان ایران است.
باور
45
من عرض میکنم به ملّت عزیزمان که اگر ملّتی قوی نباشد و ضعیف باشد، زور خواهد شنفت، به او زور میگویند؛
باور
46
اگر ملّتی قوی نباشد، باجگیران عالَم از او باج میگیرند، از او باج میخواهند؛
باور
47
{اگر ملّتی قوی نباشد باجگیران عالَم}اگر بتوانند به او اهانت میکنند؛
باور
48
{اگر ملّتی قوی نباشد باجگیران عالَم}اگر بتوانند زیر پا او را لگد میکنند.
باور
49
طبیعت دنیایی که با افکار مادّی اداره میشود، همین است؛ هر که احساس قدرت بکند، نسبت به کسانی که در آنها احساس ضعف میکند، زورگویی خواهد کرد؛ چه نسبت به فرد، چه نسبت به ملّت.
باور
53
امّا این را قبول دارم که مرگ در دنیایی که بر اساس افکار مادّی اداره میشود، برای ضعیف امر طبیعی است؛ این را قبول دارم.
باور
54
اگر یک ملّتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور میگویند.
باور
57
امّا ملّت ما اینجور نیست؛ {نا امید از ایجاد نیرویی در خود برای مقابله با زورگویات عالم}
باور
58
ما اوّلاً استعداد قوی شدن، زیاد داریم؛
باور
59
امکانات و ظرفیّتها هم زیاد داریم؛
باور
62
قوی شدن یک ملّت فقط به این نیست که تسلیحات جنگی پیشرفتهای داشته باشد؛
باور
63
البتّه تسلیحات هم لازم است،
باور
64
امّا فقط با تسلیحات هیچ ملّتی قوی نمیشود.
باور
66
این سه عنصر اگر مورد توجّه قرار گرفتند، یک ملّت قوی میشود: یکی اقتصاد، یکی فرهنگ، و سوّمی علم و دانش.
باورسازی
72
این {که که از آن طرف دنیا کسی نتواند با یک تصمیمگیری، بر روی اقتصاد کشور ما و بر روی معیشت ملّت ما اثر بگذارد} همان اقتصاد مقاومتی است
باورسازی
80
اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که مقاوم است؛ با تحریکات جهانی، با تکانههای جهانی، با سیاستهای آمریکا و غیر آمریکا زیرورو نمیشود؛ اقتصادی است متّکی به مردم.
باورسازی
81
سه سؤال درمورد اقتصاد مقاومتی که در حقیقت اقتصاد مقاوم است، وجود دارد؛ من این سه سؤال را مطرح میکنم. سؤال اوّل این است که اقتصاد مقاومتی چه هست و چه نیست؟ خصوصیّات مثبت آن و خصوصیّات منفی و سلبیِ آن چیست؟ سؤال دوّم: آیا اقتصاد مقاومتی که داریم شعار آن را میدهیم، تحقّقپذیر است، ممکن است، یا نه، خیالات خام است؟ سؤال سوم: اگر تحقّق اقتصاد مقاومتی ممکن است، الزامات آن چیست، چه کارهایی باید انجام بگیرد؟
باورسازی
84
{ به مسئلهی فرهنگ هم که به نظر من بسیار مسئلهی مهمّی است }
باور
86
{ اقتصاد مقاومتی } اوّلاً یک الگوی علمی متناسب با نیازهای کشور ما است
باورسازی
90
دوّم اینکه گفتیم این اقتصاد{مقاومتی } درونزا است
باورسازی
91
{اقتصاد مقاومتی} درونزا است یعنی چه؟ یعنی از دل ظرفیّتهای خود کشور ما و خود مردم ما میجوشد؛
باورسازی
92
رشد این نهال{اقتصاد مقاومتی} و این درخت، متّکی است به امکانات کشور خودمان؛ درونزاست به این معنا است.
باورسازی
93
امّا {اقتصاد مقاومتی}درعینحال{که درون زاست} درونگرا نیست؛
باورسازی
94
یعنی این اقتصاد مقاومتی، به این معنا نیست که ما اقتصاد خودمان را محصور میکنیم و محدود میکنیم در خود کشور؛ نه، درونزا است، امّا برونگرا است؛ با اقتصادهای جهانی تعامل دارد، با اقتصادهای کشورهای دیگر با قدرت مواجه میشود. بنابراین درونزا است، امّا درونگرا نیست.
باورسازی
98
سوّم اینکه این اقتصادی که به عنوان اقتصاد مقاومتی مطرح میشود، مردمبنیاد است؛ یعنی بر محور دولت نیست و اقتصاد دولتی نیست، اقتصاد مردمی است؛ با ارادهی مردم، سرمایهی مردم، حضور مردم تحقّق پیدا میکند.
باورسازی
100
امّا {اقتصاد مقاومتی}«دولتی نیست» به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسئولیّتی ندارد؛ چرا، دولت مسئولیّت برنامهریزی، زمینهسازی، ظرفیّتسازی، هدایت و کمک دارد
باورسازی
105
چهارم، گفتیم این اقتصاد{اقتصاد مقاومتی}، اقتصاد دانشبنیان است
باورسازی
106
یعنی {اقتصاد مقاومتی}از پیشرفتهای علمی استفاده میکند، به پیشرفتهای علمی تکیه میکند، اقتصاد را بر محور علم قرار میدهد؛ امّا معنای آن این نیست که این اقتصاد منحصر به دانشمندان است و فقط دانشمندان میتوانند نقش ایفا کنند در اقتصاد مقاومتی؛ نخیر، تجربهها و مهارتها ـ تجربههای صاحبان صنعت، تجربهها و مهارتهای کارگرانی که دارای تجربه و مهارتند ـ میتواند اثر بگذارد و میتواند در این اقتصاد نقش ایفا کند.
باورسازی
108
بنابراین اینکه گفته میشود{اقتصاد مقاومتی} دانشمحور، معنای آن این نیست که عناصر با تجربهی صنعتگر یا کشاورز که در طول سالهای متمادی کارهای بزرگی را بر اساس تجربه انجام دادهاند، اینها نقش ایفا نکنند؛ نخیر، نقش بسیار مهمّی هم به عهدهی اینها است.
باورسازی
110
پنجم، این اقتصاد{اقتصاد مقاومتی}، عدالتمحور است؛
باورسازی
111
{اقتصاد مقاومتی}{عدالتمحور است} یعنی تنها به شاخصهای اقتصاد سرمایهداری ـ [مثل] رشد ملّی، تولید ناخالص ملّی ــ اکتفا نمیکند؛ بحث اینها نیست که بگوییم رشد ملّی اینقدر زیاد شد، یا تولید ناخالص ملّی اینقدر زیاد شد؛ که در شاخصهای جهانی و در اقتصاد سرمایهداری مشاهده میکنید
باورسازی
114
{شاخص اقتصاد سرمایه داری را} این را ما قبول نداریم
باور
115
بنابراین شاخص عدالت ـ عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی در جامعه ـ یکی از شاخصهای مهم در اقتصاد مقاومتی است امّا معنای آن این نیست که به شاخصهای علمی موجود دنیا هم بی اعتنایی بشود؛ نخیر، به آن شاخصها هم توجّه میشود، امّا بر محور «عدالت» هم کار میشود.
باورسازی
117
عدالت در این بیان و در این برنامه{اقتصاد مقاومتی} به معنای تقسیم فقر نیست، بلکه به معنای تولید ثروت و ثروت ملّی را افزایش دادن است.
باورسازی
120
{اینکه گفتیم{اقتصاد مقاومتی} بهترین راه حلّ مشکلات اقتصادی کشور است} امّا معنای آن این نیست که ناظر به مشکلات کنونی کشور است{فقط}
باورسازی
123
نه، این {اقتصاد مقاومتی} مال همیشه است
باورسازی
124
. اقتصاد مقاومتی یعنی مقاومسازی، محکمسازی پایههای اقتصاد؛ این چنین اقتصادی چه در شرایط تحریم، چه در شرایط غیر تحریم، بارور خواهد بود و به مردم کمک میکند.
باورسازی
127
سؤال دوّم این بود که آیا این برنامهی اقتصادی که شما میگویید اقتصاد مقاومتی، یک امر خیالی و توهّمی است و آرزو دارید که انجام بگیرد؛ یا نه، عملاً ممکن است؟ پاسخ این است که نخیر، کاملاً، عملاً، حتماً ممکن است؛
باورسازی
128
چرا؟{اقتصاد مقاومتی توهم نیست و قابل اجراست} بهخاطر ظرفیّتها؛ چون این کشور، دارای ظرفیّتهای فوقالعاده است
باورسازی
131
یکی از ظرفیّتهای مهمّ ما، ظرفیّت نیروی انسانی ما است
باور
132
. نیروی انسانی در کشور ما، یکی از بزرگترین ظرفیّتهای کشور ما است این یک فرصت بزرگ است.
باور
135
{جمعیّت جوان کشور بسیار}این خودش یک ظرفیّت است.
باور
149
یکی از ظرفیّتهای مهمّ کشور ما منابع طبیعی است.
باور
157
{وجود معادن مختلف}این هم یک ظرفیّت بزرگی است.
باور
158
ظرفیّت دیگر موقعیّت جغرافیایی ما است؛
باور
160
حمل و نقل ترانزیت یکی از فرصتهای بزرگ کشورها است؛
باور
162
در این همسایههای ما، در حدود ۳۷۰ میلیون جمعیّت زندگی میکنند که این مقدار ارتباطات و همسایهها، برای رونق اقتصادی یک کشور یک فرصت بسیار بزرگی است
باور
164
یک چنین بازاری{با 370 ملیون در همسایگی و 70 ملیون درون کشور} بازار مهمّی است.
باور
165
یک ظرفیّت دیگری که در کشور وجود دارد، زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری است
باور
166
{زیرساخت}نرمافزاری مثل این سیاستهای اصل ۴۴، سند چشمانداز و این کارهایی که در این چند سال انجام گرفته و همچنین زیرساختهای گوناگون مثل جاده و سدّ و پل و کارخانه و امثال اینها؛ اینها زمینههای بسیار خوبی برای پیشرفت اقتصاد کشور است، اینها ظرفیّتهای یک کشور است.
باور
174
در اقتصاد هم اگر عزممان را جزم کنیم و دست به دست هم بدهیم، میتوانیم اقتصاد را شکوفا کنیم.
باور
177
سؤال سوم این بود که برای اینکه این کار بزرگ، اقتصاد مقاومتی، تحقّق پیدا کند، الزامات چیست و چه کارهایی باید انجام بگیرد؟
باورسازی
180
. تولید ملّی، اساس و حلقهی اساسی پیشرفت اقتصاد است.
باور
187
بهرهوری، یعنی از امکاناتی که وجود دارد حدّاکثر استفادهی بهینه بشود؛ کارگر که کار میکند، کار را با دقّت انجام بدهد؛
باورسازی
188
رحم الله امرء عمل عملاً فأتقنه، این معنای بهرهوری است؛ از قول پیغمبر نقل شده است: رحمت خدا بر آن کسی است که کاری را که انجام میدهد، محکم انجام بدهد، متقن انجام بدهد.
باورسازی
189
191
بعضی از بیتدبیریها، بیسیاستیها موجب میشود هزینهی تولید برود بالا، بهرهوری سرمایه و کار کم بشود.
باور
194
این{تقویت تولید کشور } حسنه است، این صدقه است،
باور
195
این{تقویت تولید کشور } جزو بهترین کارها است؛ کسانی که دارای سرمایه هستند ــ چه سرمایههای کم، چه سرمایههای افزون ــ آن را بیشتر در خدمت تولید کشور بگذارند.
باور
198
عزیزان من! شما وقتی که یک جنس داخلی را خرید میکنید بهجای جنس تولید خارجی، هم به همین اندازه کار و اشتغال ایجاد کردهاید، هم کارگر ایرانی را وادار کردهاید به اینکه ابتکار خودش را بیاورد میدان
باور
199
جنس داخلی که مصرف شد، آن کنندهی کار، ابتکاراتی دارد، این ابتکارات را روزبهروز افزایش خواهد داد
باور
200
؛ شما وقتی که جنس داخلی مصرف میکنید، ثروت ملّی را افزایش دادهاید.
باور
207
بسیاری از زیادهرویها و ریختوپاشها در رفتار مردم، بهخاطر نگاه کردن به رفتار آن کسانی است که آنها را "بزرگترها" میدانند؛
باور
208
اگر اسراف در بین سطوح بالا نباشد، در بین مردم هم اسراف کم خواهد شد.
باور
212
و همه میتوانند در آن{اقتصاد مقاومتی} نقش ایفا کنند، هم مسئولین و مسئولین قوای سهگانه، هم آحاد مردم، هم کسانی که دارای مهارت کارند، هم کسانی که دارای سرمایهاند، هم صاحبنظران.
باور
216
عزیزان من! فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است.
باور
217
چرا{فرهنگ از اقتصاد هم مهمتر است}؟ چون فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم؛ شما ناچار هوا را تنفّس میکنید، چه بخواهید، چه نخواهید؛ اگر این هوا تمیز باشد، آثاری دارد در بدن شما؛ اگر این هوا کثیف باشد، آثار دیگری دارد. فرهنگ یک کشور مثل هوا است؛ اگر درست باشد، آثاری دارد.
باورسازی
218
222
فرهنگ یعنی باورهای مردم، ایمان مردم، عادات مردم، آن چیزهایی که مردم در زندگی روزمره با آن سر و کار دائمی دارند و الهامبخش مردم در حرکات و اعمال آنها است؛ فرهنگ این است؛
باور
223
این {فرهنگ}پس خیلی اهمّیّت دارد.
باور
224
مثلاً در حوزهی اجتماعی، قانونگرایی ــ که مردم به قانون احترام بگذارند ــ یک فرهنگ است؛ تعاون اجتماعی یک فرهنگ است؛ تشکیل خانواده و ازدواج یک فرهنگ است؛ تعداد فرزندان یک فرهنگ است؛
باور
226
{اگر جهتگیری غلط باشد}خدایناکرده به همان بلایی مبتلا خواهیم شد که امروز کشورهایی که خانواده را و بنیان خانواده را ویران کردند و شهوات را به راه انداختند ــ وَاتَّبِعوُا الشَّهَواتِ فَسَوفَ یَلقَونَ غَیّا (۱) ــ به آن سرنوشت دچار شدند
باور
228
چرا{تمرکز دشمنان بر روی فرهنگ بیشتر از همه جا است}؟ بهخاطر همین تأثیر زیادی که فرهنگ دارد.
باور
231
رخنههای فرهنگی بسیار خطرناک است؛
باور
234
{درعین اینکه همه اسیب های فرهنگی کار بیگانگان نیست}امّا حضور دشمن را هم در زمینهی مسائل فرهنگی نمیتوانیم فراموش کنیم.
باورسازی
239
خب شما میگویید مسئولین کشور {در زمینه فرهنگ}حسّاس باشند، چقدر حسّاس باشند؟ آیا این با آزادی ــ که از شعارهای انقلاب است و جزو پایههای جمهوری اسلامی است ــ منافاتی ندارد؟ جواب این است که نخیر، با آزادی هیچ منافاتی ندارد؛
باورسازی
240
آزادی غیر از ولنگاری است؛
باور
241
آزادی غیر از رهاسازی همهی ضابطهها است.
باور
242
آزادی ــ که نعمت بزرگ الهی است ــ خودش دارای ضابطه است؛ بدون ضابطه، آزادی معنی ندارد.
باور
249
که معلوم نیست اصل این قضیّه واقعیّت دارد یا ندارد، یا اگر واقعیّت دارد، به چه شکلی بوده؛
باور
252
چطور از ما توقّع دارند که خطوط قرمز اعتقادی و انقلابی کشورمان و جوانانمان را ندیده بگیریم؟
باورسازی
257
کسانی سعیشان این است که بزنند توی سر روح عزّت ملّی جوان ایرانی؛ مکرّر خلقیّات منفی را نسبت میدهند: از اروپاییها یاد بگیرید، از غربیها یاد بگیرید، همدیگر را تحمّل میکنند، ما همدیگر را تحمّل نمیکنیم!{استفهام انکاری}
باورسازی
267
. در تخریب فرهنگی، کاری که تخریبکنندگان فرهنگ انجام میدهند این است که بهجای عزم راسخ ملّی، تردید را در مردم ترویج میکنند.{با فرض بیان یک قاعده باور است}
باور
268
یک ملّت تا عزم راسخ نداشته باشد، نمیتواند به هیچجا برسد؛
باور
269
سعی میکنند عزم راسخ ملّت را در مسائل مهمّ مربوط به سرنوشت کشور به هم بزنند، در آنها تردید ایجاد کنند؛
باور
271
جای احساس عزّت و اعتمادبهنفس ملّی، احساس حقارت ملّی را به آنها تزریق میکنند؛
باور
273
جای ایمان راسخ، شبههافکنی و بیاعتقادی؛ جای کار و تلاش و همّت بلند، لذّتجویی و شهوترانی و از این قبیل؛ این کارها کارهایی است که انجام میگیرد
باور
275
{در عرصه فرهنگی}البتّه بعضی از وظایف، وظایف ایجابی است،
باور
276
{در عرصه فرهنگی}بعضی از وظایف هم وظایف دفاعی است؛
باور
286
{جوان های فعال در عرصه فرهنگ}بدانند که همین گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی را در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.
باورسازی
288
{. مَراجع فرهنگی یعنی چه کسانی؟ یعنی علما، اساتید، روشنفکران انقلابی، هنرمندان متعهّد }
باورسازی
291
با تهمتزنی و جنجالآفرینی، بنده موافق نیستم؛
باور/
294
با تکفیر کردن و متهم کردن این و آن، بنده موافق نیستم.
باور/
296
اعتقاد من این است که مجموعهی انقلابی کشور ـ که بحمدالله تعداد بیشماری از آنها در بین جوانهای ما، در بین صاحبنظران ما، اساتید ما، بزرگان ما، تحصیلکردههای ما حضور دارند ـ میتوانند با منطقِ محکم وارد میدان بشوند، نقّادی کنند
باور
300
آن عزم ملّی و مدیریّت جهادی که عرض کردیم در زمینهی فرهنگ، این است.
باورسازی
302
بدانید که واقعیّات جامعهی جهانی بر طبق خواستهها و نیّات آمریکا به پیش نمیرود
باورسازی
304
. آمریکا در فلسطین ناکام مانده است
باور
305
. نقشهای که برای فلسطین داشتند و خیلی هم تلاش کردند، پیش نرفته است
باور
307
. اینها{استکبار جهانی میخواست کاری کند} میخواهند کشور فلسطین را تبدیل کنند به یک کشور یهودی.
باور
308
{استکبار جهانی میخواست کاری کند}یعنی فلسطینی ـ چه مسلمان، چه مسیحی ـ در فلسطین امکان زندگی کردن نداشته باشد؛
باور
309
{استکبار جهانی میخواست}یعنی کار فلسطین را بکلّی تمام کنند.
باور
313
. باید بدانیم در کشور عزیز ما هم، آنها بعد از سی سال تلاشی که علیه این انقلاب انجام دادند و علیه ملّت انقلابی ما انجام دادند، باز نتوانستند به نتایجی دست پیدا کنند؛
باورسازی
314
{اینکه بعد از سی سال تلاش باز نتوانستند به نتایجی دست پیدا کنند}نشانهاش همین حضور مردم است.
باورسازی
317
نتیجه{ تحریم} چه شد؟ نتیجه این شد که عرض کردیم، در سال ۱۳۹۲ انتخاباتی انجام گرفت با نصاب بالا از مشارکت مردم، و در بیستودوّم بهمن سال ۹۲، راهپیماییای انجام گرفت پرشورتر و وسیعتر و بزرگتر از راهپیماییهای هرسال دیگر؛
باور
321
جوانان عزیز ما بدانند، آینده مال شما است،
باورسازی
322
دشمنان شما محکوم به شکستند به توفیق الهی،
باورسازی